Νομοσχέδιο για τα δάση: Αξιοποίηση ή μήπως ξεπούλημα;

Γράφει ο Βασίλης Λύκος Διδάκτωρ Περιβαλλοντικής Διαχείρισης,Επιστημονικός Συνεργάτης Παν/μίων Κρήτης και Θεσσαλίας

Ένα επίμαχο νομοσχέδιο για τα Ελληνικά δάση, που έρχεται να προστεθεί σ’ αυτό για τον αιγιαλό, αναμένεται να ψηφιστεί από το Θερινό Τμήμα της Βουλής έως το τέλος του Ιουλίου και, κατά πάσα πιθανότητα, την άλλη εβδομάδα.
Το νομοσχέδιο αυτό, που πρωτοδημοσιοποιήθηκε το Σεπτέμβριο του ’13, αξίζει να σημειωθεί ότι συμπεριλαμβάνεται στα λεγόμενα 12 προαπαιτούμενα της Τρόϊκα και έχει το γενικό τίτλο: «Δασικά οικοσυστήματα: Ορισμοί, μέτρα προστασίας, ανάπτυξης και διαχείρισης».

• Στο σχέδιο νόμου που αποτελεί συνέχεια του Ν. για την πολεοδομική και χωροταξική μεταρρύθμιση, που ψηφίστηκε και προπομπός του νομοσχεδίου για την «Τράπεζα Γης», που θα κατατεθεί το Φθινόπωρο, εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι διατηρείται ο συνταγματικός ορισμός του δάσους.
Το δε ΥΠΕΚΑ υποστηρίζει ότι, υπό το πρίσμα της περιβαλλοντικής προστασίας, δίνονται λύσεις σε χρονίζουσες περιπτώσεις, που με ευθύνη της διοίκησης, οι πολίτες βρέθηκαν αντιμέτωποι με σοβαρά νομικά και πολεοδομικά ζητήματα (διεκδικήσεις δασικών εκτάσεων από Οικοδομικούς Συνεταιρισμούς).
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση των οικισμών Αγίου Στεφάνου, αλλά και των Λουκισίων, εσχάτως, στην Εύβοια…
Παράλληλα, το ΥΠΕΚΑ υποστηρίζει ότι η ομολογουμένως δαιδαλώδης, υφιστάμενη δασική νομοθεσία απλοποιείται σημαντικά προκειμένου να χωροθετηθούν αναπτυξιακές δραστηριότητες σε ιδιωτικές και δημόσιες δασικές γαίες.
Μάλιστα τονίζεται ότι σε ιδιωτικά δάση μπορούν να δημιουργηθούν τουριστικές εγκαταστάσεις, με την διαφορά όμως ότι από 10% που ήταν στο αρχικό σχέδιο επέμβασης στη συνολική επιφάνεια, περιορίζεται στο 5%, ενώ κατά 50% μειώνεται και ο συντελεστής δόμησης, που από 0,1 διαμορφώνεται σε 0,05.
Τέλος, ειδική μνεία γίνεται για την ρύθμιση βάσει της οποίας για κάθε επέμβαση σε δάσος ή δασική έκταση υπάρχει η υποχρέωση για αναδάσωση ίσης έκτασης σε όμορη ή κοντινή περιοχή, την οποία θα ορίζει η Δασική Υπηρεσία.
Ο επενδυτής θα έχει την υποχρέωση να αποδώσει κατά την εκκίνηση της επένδυσης έτοιμο δάσος ηλικίας τριών ετών.

Η άλλη πλευρά
Αυτά από τη μια… γιατί από την άλλη πλευρά, με την απαλλαγή από τη νομοθεσία που διέπει τις δασικές εκτάσεις, των δασικών οικοσυστημάτων, όπως οι χορτολιβαδικές – φρυγανικές (Sarcopoterium spinosum), βραχώδεις και, γενικώς, ασκεπείς εκτάσεις, όπως οι όχθες των ποταμιών που διασχίζουν τα δάση, οι παραλίμνιες εκτάσεις και οι παρυφές σημαντικών υγροτόπων, αποδίδονται προς άκρατη τουριστική – και όχι μόνο – εκμετάλλευση περίπου 19 εκατ. στρέμματα δημόσιας γης ή αλλιώς το 15% του συνόλου της Ελληνικής βλάστησης!
Και μάλιστα ακόμη κι αυτές που είναι προστατευμένες καθώς φιλοξενούν αρκετά ενδημικά είδη χλωρίδας και πανίδας.
• Τα φρυγανικά οικοσυστήματα, όμως, είναι τυπική Μεσογειακή μορφή βλάστησης στην Ελλάδα όπου τους ήπιους χειμώνες ακολουθεί το άνυδρο και ζεστό καλοκαίρι και απαντώνται σε αρκετές περιοχές της Ελλάδος, όπως στις Κυκλάδες, στη Νότια Εύβοια και στη Σκύρο.
Περιλαμβάνουν δε τουλάχιστον 35 οικοτύπους κοινοτικής σημασίας (Οδηγία 92/43/ΕΟΚ).
Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, τί πρόκειται να επισυμβεί στις περιοχές αυτές, όπου σε συνδυασμό με το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό, δίνεται η δυνατότητα να οικοδομηθούν ολόκληρες πλαγιές, από τις κορφές των λόφων, έως την ακτογραμμή!
• Επιπλέον το δάσος εφεξής, μέσω διαφόρων επιμέρους διατάξεων του νομοσχεδίου, δεν ορίζεται ως ενιαία ολότητα με οικολογική συνοχή, αλλά εκλαμβάνεται, μάλλον, ως επιφάνεια δέντρων όπου στην αξιολόγησή του υπολογίζονται μόνον οι «αξίες χρήσης» από δομικές και λειτουργικές του αξίες, π.χ. υλοτόμηση, ενώ ούτε καν γίνεται λόγος για το συνολικό κοινωνικό όφελος τους δάσους (Total economic value, ΟΟΣΑ, 1992).
Τουριστικά χωριά
Και οι «μεταρρυθμίσεις» δεν σταματούν εδώ: Έτσι επιτρέπεται – για λόγους δημοσίου συμφέροντος, πάντα – η ανέγερση τουριστικών χωριών μέσα σε δημόσια και ιδιωτικά δάση, ακόμα και μέσα σε προστατευμένες περιοχές (Natura κ.λπ.)!
Αυξάνονται οι δραστηριότητες που επιτρέπονται σε δασικές εκτάσεις, προσθέτοντας βιοτεχνίες γεωργικών προϊόντων, τυροκομεία, σφαγεία, μονάδες υδατοκαλλιέργειας, εγκαταστάσεις διαχείρισης λυμάτων, απορριμμάτων, μπαζών, μέχρι και υδατοδρόμια ή ακόμα και σκαπτικές εργασίες για την ανεύρεση… θησαυρού!
Για την τελευταία χρήση, «έρευνες για θησαυρούς» όπως αναφέρεται, το σχέδιο νόμου προβλέπει πως το αντάλλαγμα για τη χρήση του δάσους για εξορυκτική δραστηριότητα, θα καταβάλλεται μόνο για την επιφανειακή επέμβαση και όχι για την υπόγεια εξόρυξη…
• Στις επιτρεπόμενες παρεμβάσεις σε δάση και δασικές εκτάσεις περιλαμβάνονται αθλητικές εγκαταστάσεις, εκπαιδευτήρια, νοσοκομεία, Μοναστήρια, φυλακές και κέντρα υποδοχής μεταναστών!
Επίσης περιλαμβάνονται διάνοιξη δρόμων, κατασκευή αγωγών υδρογονανθράκων, εγκατάσταση βιομηχανικών εγκαταστάσεων επεξεργασίας ξύλου ή εμφιάλωσης νερού, λατομεία, αεροδρόμια, φράγματα ή τεχνητές λίμνες, ακόμη και αγώνες motocross!
Όλα επιτρέπεται ν’ αδειοδοτηθούν, μέσα σε δάση και δασικές εκτάσεις, για λογαριασμό είτε του Δημοσίου, είτε και ιδιωτών.
Καταργείται η Δευτεροβάθμια Επιτροπή Επίλυσης Δασικών Αμφισβητήσεων, ώστε να επισπευσθεί, σύμφωνα με εκτιμήσεις που περιλαμβάνονται στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου, κατά 5 ή και 10 χρόνια ο χαρακτηρισμός μιας έκτασης ως δασικής ή μη δασικής.
Οι δε πράξεις χαρακτηρισμού δεν θα δημοσιεύονται πια στον Τύπο, αλλά μονάχα ηλεκτρονικά στη σελίδα του ΥΠΕΚΑ.
Αναδασωτέες
Δασικές περιοχές που, είτε έχουν καεί ή θα καούν, εφόσον προϋπάρχει απόφαση για αλλαγή χρήσης και έγκριση επέμβασης πέραν του δασικού χαρακτήρα τους, δεν θα κρίνονται αναδασωτέες, ώστε να είναι δυνατή η «αξιοποίησή» τους!
Μόνον αυτές που είχαν κριθεί αναδασωτέες κατόπιν πυρκαγιάς θα εξακολουθούν, ακόμη κι αν καούν, να χαρακτηρίζονται αναδασωτέες με επιπτώσεις για τα αυθαίρετα κτίσματα κατόπιν σύνταξης πρωτοκόλλων κατεδάφισης από τις Περιφέρειες.
• Τέλος, τα οικόπεδα που αποκτήθηκαν μετά το 1975 και λόγω του ότι περιλαμβάνονταν σε δασικές περιοχές, δεν μπορούσαν να οικοδομηθούν, τώρα μπορούν (!) αρκεί να μην καλύπτονται από δασική βλάστηση, την περίοδο δημοσίευσης του Νόμου!
Δηλαδή αυτός που θέλει να οικοδομήσει δεν έχει παρά να αποψιλώσει άμεσα και μέχρι να καθαρογραφεί ο Ν. το οικόπεδο από κάθε είδους δασική φυτοκάλυψη.
Επομένως, καλές οι βαρύγδουπες «εισαγωγές» περί δασικής προστασίας, αλλά όταν «ξεχειλώνονται» από επιστημονικοφανείς, προτεινόμενες, επιμέρους διατάξεις με ασύμβατες χρήσεις δεν μπορούν παρά να αποτελούν μόνο με κατ’ επίφαση προστασία με τεράστιες κυοφορούμενες επιπτώσεις για τις τοπικές κοινωνίες, καθώς ακόμη κι από καθαρά οικονομοτεχνική πλευρά, η διάβρωση, οι καύσωνες οι πλημμύρες και η διατάραξη της αισθητικής του τοπίου θα αυξήσουν το ενεργειακό κόστος, υποβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής τους.
• Και ο χρόνος πιέζει, οφείλουμε εγκαίρως να αποφασίσουμε ως κοινωνία τί θέλουμε: Ήπια ανάπτυξη, βιώσιμη διαχείριση φυσικών πόρων, οφέλη στο διηνεκές και ποιότητα ζωής ή άμεσες επενδύσεις, μεγάλο, εφήμερο κέρδος χωρίς αντίστοιχο κοινωνικό όφελος και συσσώρευση τρομακτικών ζημιών για τις επόμενες γενιές που θα κληθούν να πληρώσουν το «μάρμαρο»;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια δημοσιεύονται με μια καθυστέρηση και αφού τα δει κάποιος από τη διαχείριση...και όχι για λογοκρισία αλλά έλεγχο για: μη αναφορά σε προσωπικά δεδομένα, τηλέφωνα, διευθύνσεις ή υβριστικά μηνύματα ή δεσμούς (Link) με σεξουαλικό περιεχόμενο.
Τα σχόλια, οι απόψεις των σχολιαστών δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις απόψεις του ιστολογίου μας και δεν φέρουμε καμία ευθύνη γι’ αυτά. Προειδοποίηση: Περιεχόμενο Αυστηρώς Ακατάλληλο για εκείνους που νομίζουν ότι θίγονται προσωπικά στην ανάρτηση κειμένου αντίθετο με την ιδεολογική τους ταυτότητα ή άποψη, σε αυτούς λέμε ότι ποτέ δεν τους υποχρεώσαμε να διαβάσουν το περιεχόμενο του ιστολογίου μας.